loading...
اوصاف جهنم
سید محمد حسین میروکیلی بازدید : 36 دوشنبه 16 مهر 1397 نظرات (1)

پاسخ در چند محور ارائه مي شود:
1. درباره ماهيت بهشت بايد گفت: بهشت كانون انواع مواهب و نعمت هاي الهي اعم از معنوي و مادي است. و جاي ترديد نيست كه ما هر تصور و ترسيمي از بهشت در ذهن خود داشته باشيم و هر فكري در سر بپرورانيم با معيارها و مفاهيمي است كه از مواهب اين جهان داريم و قطعاً ترسيم كامل بهشت نخواهد بود  و آن چيزي است برتر و بالاتر و فراتر و عميق تر ازآنچه ديده ايم و نوشته ايم و خوانده ايم و فراتر از جهان ما است، ولي با مطالعة آيات و روايات مي توان يک ترسيم اجمالي از آن بدست آورد، ترسيمي كه داراي بعد تربيتي فوق العاده اي است و در واقع هر انساني را كه داراي هر گونه انگيزة معنوي و مادي باشد به سوي خود فرا مي خواند و جلب و جذب مي كند، و او را براي نيل به آن به تهذيب نفوس و پاكسازي عقيده و پاكي اعمال و درستي گفتار و رفتار دعوت مي نمايد، با اين اشاره درباره چيستي بهشت بايد به سراغ آياتي رفت كه در آنها از بهشت و نعمت هاي آن سخن گفته شده است[1].
2. در بحث معاد جسماني اين حقيقت به خوبي روشن است كه از نظر قرآن مجيد، معاد هم جنبه جسماني دارد و هم جنبه روحاني، چرا كه انسان در آن صحنه با جسم و روح حاضر مي شود و طبعاً بايد هر دو جنبه غرق در مواهب و بركات الهي گردد. مثلاً در آيات متعدد قرآن و نيز روايات اسلامي از نعمت هاي گوناگون مادي و جسماني سخن گفته شده مثلاً درباره باغ هاي بهشتي آمده است: « جنّات تجري من تحتها الانهار[2] » يعني باغ هاي بهشت به گونه اي است كه نهرها از زير درختان جاري است. از اين آيه به دست مي آيد كه باغ هاي بهشت دائماً آب از زير و كنارشان جاري است. و در برخي آيات آمده كه نه تنها درختان بهشتي نهرهايي از زير آنها عبور مي كند، بلكه غرفه هاي بهشتي نيز روي نهرها بنا شده است و نهرها از زير آنها جاري است چنان فرمود: «افراد با ايمان را در غرفه هايي از بهشت جاي مي دهيم كه نهرها در زير آن جاري است.»[3] و در بعضي آيات سخن از سايه هاي بهشتي مطرح است مثلاً فرمود: « اصحاب يميني در سايه درخت سدر بي خار قرار دارند و در سايه درختان پر برگ و سايه كشيده و گسترده در كنار آبشارها»[4] و در بعضي آيات سخن از قصرهاي بهشتي مطرح شده است. مثلاً فرمود: « و مساكن طيبه في جنّات عدن»[5] يعني مسكن هاي پاكيزه اي در باغ هاي جاويدان بهشت و هم چنين   فرش هاي گوناگون بهشتي در قرآن آمده، مثلاً فرمود: «آنها به فرش هايي تكيه كرده اند و نشسته اند كه آستر آنها از پارچه ابريشمي ضخيم است.»[6] در مورد غذاها و ميوه ها آمده: « و امددناهم بفاكهة و لحمٍ ممايشتهون»[7] يعني همواره از انواع ميوه ها و گوشت ها از هر نوع كه تمايل داشته باشند در اختيارشان مي گذاريم. درباره لباس هاي بهشتي آمده: «بر اندام آنها   لباس هايي است از حرير نازك سبز رنگ و ديباي ضخيم.»[8] از اين گونه آيات به خوبي بدست مي آيد كه بهشت جنبه جسماني نيز دارد. و آن نعمت براي آسايش جسم بندگان صالح در بهشت وجود دارد. اما بايد توجه داشت كه بهشت محدود به جنبه جسماني نيست بلكه جنبه روحاني و به تعبير ديگر جنبه ملكوتي نيز دارد كه در اين باره نيز آيات فراوان وجود دارد از جمله مي گويد: « كساني كه تقواي الهي ره پيشه كردند گروه گروه به سوي بهشت سوق داده مي شوند تا موقعي كه به آن مي رسند در حالي كه درهاي آن گشوده شده و خادمان بهشت به آنها مي گويند سلام بر شما باد.»[9] اين احترام ويژه براي بهشتيان نشانة لذت و جنبه روحاني و ملكوتي بهشت است. و در برخي آيات سخن از محبت هاي بهشتي آمده مثلاً فرمود: « لا يسمعون فيها لغواً و لا تأثيما إلّا قيلاً سلاماً سلاماً»[10] يعني آنها در بهشت نه سخن لغو و بيهوده مي شنوند و نه گفتار گناه آلود، تنها چيزي كه مي شنوند سلام است و سلام.
از اين گونه آيات به خوبي به دست مي آيد كه بهشت گذشته از جنبه جسماني جنبه  روحاني نيز دارد و انسان ها در آن جا از جنبه هاي روحاني آن نيز بهره مند مي شوند. ( تفصيل استفاده از اين آيات را در منابع ذيل جويا شويد[11].) يكي از آياتي كه به طور روشن هر دو جنبه مادي و ملكوتي و معنوي بهشت را به زيبايي مطرح كرده اين آيه است: « للذين اتقوا عند ربهم جنات تجري من تحتها الانهار خالدين فيها و ازواج مطهره و رضوان من الله[12] » در اين آيه علاوه بر بهشت جسماني كه نهرها از زير درختانش مي گذرد و همسران پاك در آن هستند از بهشت معنوي كه خوشنودي و رضوان خداست سخن گفته شده است.
3. درباره ماهيت جهنم بايدگفت: جهنم كانون قهر و غضب الهي است و مطابق ظاهر و صريح آيات قرآن مشتمل بر عذاب هاي جسماني و روحاني مي باشد، و آنها كه اصرار دارند آن را تنها به مجازات روحي و معنوي تفسير كنند،  حرف شان با آموزه هاي قرآن ناهماهنگ است، بهترين راه آن است كه از نام ها و اوصافي كه در آيات قرآن براي جهنم ذكر شده كمك بگيريم، مثلاً در آيه آمده: « فاتقوا النار التي وقودها الناس و الحجارة[13] » يعني از آتشي بترسيد كه هيزم آن بدن هاي مردم گناهكار و سنگ ها است. در آية ديگر آمده: «چنين نيست كه او مي پندارد، به زودي در حطمه پرتاب مي شود و تو چه مي داني حطمه چيست؟ آتش برافروخته الهي است. آتشي كه از دل ها سر بر مي زند.»[14] از اين گونه آيات استفاده مي شود كه دوزخ كانون هولناك مجازات است، آتشي سوزان آن را پر كرده و داراي درها و طبقات گوناگون است،ولي نه آتشي همچون آتش دنيا، بلكه آتشي با مشخصات خاصي است. مثلاً هيزم و آتشگيره آن سنگ ها و انسان ها است. و از آن جا كه اهل جهنم گذشته از عذاب هاي جسماني از فشارهاي روحي نيز رنج مي برند، پس معلوم مي شود كه در مجموع جهنم نيز همانند بهشت داراي دو  جنبه جسماني و روحاني است و تنها در  يك جنبه محدود نيست. ( تفصيل اين مباحث را در منابع زير جويا شويد[15].)
و همچنين در وصف عذاب هاي گوناگون جهنم آمده: «درخت نفرت انگيز زقوم را ماية درد و رنج ظالمان قرار داديم، درختي است كه از قعر جهنم   مي رويد، شكوفة آن مانند كله هاي شياطين است، مجرمان از آن مي خورند و شكم خود را از آن پر مي كنند، سپس روي آن آب داغ متعفني مي نوشند.»[16] در تفسير اين آيات كه عذاب هاي مادي جهنم را وصف كرده آمده است: زقوم به گفته اهل لغت اسم گياهي است تلخ و بد بو و بد طعم و خاصيت آن اين است كه وقتي به بدن انسان مي رسد بدن متورم مي شود. و برخي گفته اند كه شكوفة آن درخت مثل يك ماري بسيار بد منظر است، و به هر حال تشبيه درخت زقوم به شياطين براي آن است كه نهايت زشتي و چهرة تنفرآميز آن را برساند، زيرا انسان از چيزي كه متنفر باشد در ذهن خود براي آن قيافه اي زشت و وحشتناك ترسيم مي كند. چون آن ميوه زقوم و غذاي نا گوار تلخ و تشنگي آور است، دوزخيان بعد از خوردن آن آب داغ و كثيفي را مي خورند[17]. و نيز در آيه ديگر مي گويد: «در آن هنگام كه غل ها و زنجيرها بر گردن آنان قرار گرفته و آنها را مي كشد و در آب جوشان وارد مي كنند، سپس در آتش دوزخ افروخته مي شوند.»[18] و در آية ديگر سخن از چاهي است كه در جهنم قرار دارد به نام «ويل» در قرآن فرمود: « فويلٌ للذين كفروا[19] » يعني ويل   براي كساني است كه كافر شدند. گفته شده كه ويل چاه يا دره اي است  در دوزخ  و براي كساني است كه نسبت به خداوند كفر مي ورزند.[20] آنچه آورده شد تنها بخشي اندكي از عذاب هاي جهنم است.

معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:
1. علامه طباطبايي، الميزان، ج 14 ص 358، ج 15 ص204، ج 17 ص 232، ج 18 ص130، ج 8 ص 113، ج 3 ص113، ج10 ص13، ج 9 ص354، ج18 ص 385، ج 20 ص 218، نشر دارالكتب الاسلاميه، تهران 1379 ش.
2. امام خميني، معاد از ديدگاه امام خميني، نشر مؤسسه آثار امام، 1379 ش.
 
پي نوشت ها:
[1] . مكارم شيرازي، ناصر، پيام قرآن، تهران، نشر دار الكتب الاسلاميه، 1377 ش، ج 6، ص 195.
[2] . نساء/ 13.
[3] . عنكبوت/ 58.
[4] . واقعه/ 37-31.
[5] . توبه/ 72.
[6] . الرحمن/ 54.
[7] . طور/ 22.
[8] . دخان/ 21.
[9] . زمر/ 73.
[10] . واقعه/ 25.
[11] . مكارم شيرازي، ناصر، پيام قرآن، تهران، نشر دار الكتب الاسلاميه، 1377 ش، ج 6، صص 304 – 228؛ و تفسير نمونه، تهران، نشر دار الكتب الاسلاميه، 1372 ش، ج 1، ص143، ج 11، ص 90، ج21، ص 211، ج10، ص230، ج 23 ص 29.
[12] . آل عمران/ 15.
[13] . بقره/ 24.
[14] . همزه/ 7-4.
[15] . مكارم شيرازي، ناصر، پيام قرآن، تهران، نشر دار الكتب الاسلاميه، 1377 ش، ج 6، صص 418-397؛ و تفسير نمونه، تهران، نشر دار الكتب الاسلاميه، 1372 ش، ج 26، ص471 و ج 27، ص80 و ج19، ص 520 و ج 17، ص160 و ج 13، ص 214.
[16] . صافات/ 67-63.
[17] . مكارم شيرازي، ناصر، تفسير نمونه، تهران، نشر دار الكتب الاسلاميه، 1379 ش، ج 19، صص 74-70.
[18] . مؤمن/ 71 و 72.
[19] . ذاريات/ 60.
[20] . مكارم شيرازي، ناصر، تفسير نمونه، تهران، نشر دار الكتب الاسلاميه، 1379 ش، ج 22 ص402.

 

منبع:http://www.andisheqom.com

ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط سینما در ماشین با ایرانتیک در تاریخ 1399/03/13 و 0:06 دقیقه ارسال شده است

سینما در ماشین
https://www.irantic.com/car-cinema
من بابت سایت خوبتون ممنون هستم. ایرانتیک جدیدا ویژگی جدیدی آورده که توسط آن میتونیم با ماشین بریم داخل سینما و فیلم سینمایی رو از داخل ماشین ببینیم. اینجوری هم راحت تریم هم بهداشتیه هم خوراکی میتونیم سینما ببریم با خودمون.سینما ماشین بهترین کاری که کرده اینه که صدای سینما هم دست خودمون هست و میتونیم از رادیو ماشین صدای سینما رو پلی کنیم.
شهرهای تهران و کرج و قم و شیراز و مشهد و اصفهان و احتمالا تبریز هم سینما ماشین رو دارن میارن. کلا خیلی حال میده این سینما در ماشین .
پیشنهاد میکنم ی بار امتحانش کنید...
سایت ایران تیک یک سایت هست که با ادرس irantic.com در دسترس هست و بلیت سینما و بلیط کنسرت و بلیط تئاتر رو میتونید ازش تهیه کنید. قیمت بلیط ها با تخفیف ویژه هستند.


کد امنیتی رفرش
درباره ما
سید محمد حسین میروکیلی دانشجوی دانشگاه فرهنگیان شهیدان پاکنژاد یزد استاد گرامی قیوم زاده
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 20
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 6
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 10
  • باردید دیروز : 3
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 41
  • بازدید ماه : 107
  • بازدید سال : 753
  • بازدید کلی : 6,653