loading...
اوصاف جهنم
سید محمد حسین میروکیلی بازدید : 34 جمعه 18 آبان 1397 نظرات (0)

پرسش :

قرآن کریم با چه نام هایی از جهنم یاد کرده است؟



پاسخ :

 

 

از نگاه قرآن ، تبهكارانى كه از فرمان عقل و ره نمودهاى فرستادگان الهى سرپيچى كرده اند و فساد و تباهى ، سراسر زندگى آنها را فرا گرفته ، در رستاخيز ، پس از محاسبه و رسيدگى دقيق به پرونده اعمالشان ، در جايگاهى كه انواع عذاب هاى غير قابل تصوّر وجود دارد ، مجازات خواهند شد . قرآن ، از اين جايگاه با تعبيرهاى مختلفى ياد كرده است ، مانند :

۱ . جهنّم

جهنّم ، معروف ترين نام جايگاه مجازات مجرمان در قيامت است .

واژه شناسى «جهنّم»

 

ادامه مطلب خوانده شود

سید محمد حسین میروکیلی بازدید : 38 یکشنبه 13 آبان 1397 نظرات (0)

و اهل دوزخ به خازنان جهنم گویند: از خدا بخواهید که روزی عذاب ما را تخفیف دهد. آنها پاسخ دهند: آیا پیغمبران شما با معجزات و ادله روشن برای [هدایت] شما نیامدند؟ دوزخیان گویند: آری آمدند [ما پیروی آنان نکردیم و بدین روز سیاه افتادیم.] پس خازنان جهنم گویند: اینک هر چه می خواهید دعا [و ناله] کنید که دعای کافران جز بر زبان و گمراهی نخواهد بود .


 

 

جهنم
ادامه مطلب خوانده شود
سید محمد حسین میروکیلی بازدید : 42 جمعه 04 آبان 1397 نظرات (0)

قرآن مجيد برخي از اوصاف دوزخ را چنين بيان مي فرمايد: 1 - «إِنَّ المُجْرِمينَ في عَذاب جَهنَّم خالِدوُن لايُفَتِّر عَنْهم وهُم فيه مُبْلِسُون و ما ظَلْمناهُم ولكن كانوا هُم الظالِمين وَنادوا يا مالِكُ لِيَقْضِ عَلَينا رَبُكَ قال إِنَّكم ماكِثوُن لَقَد جِئْناكُم بِالحَقِّ ولكِنَّ أَكثَركُم لِلحَقِّ كارِهون» زخرف/74 و 78. [قطعا مجرمان در عذاب جهنم ماندگارند. عذاب از آنان تخفيف نمي يابد و آنان در آن جا نوميدند وما به ايشان ستم نكرديم، بلكه خود ستمكار بودند و فرياد كشند: اي مالك بگو پروردگارت جان ما را بستاند. وي پاسخ دهد: شما قطعا ماندگاريد. به تحقيق حقيقت را برايتان آورديم، ليكن بيشتر شما حقيقت را خوش نداشتيد.] 2 - «إِنَّ الَّذِين كَفَروا بِاياتِنا سَوف نُصلييهم نارا كُلَّما نَضَجِتَ جُلودُهم بَدَّلناهُم جُلودا غَيرَها لِيَذوُقوا العَذاب إِنَّ الله كان عَزيزا حَكيما» نساء/56 . [آنان كه به آيات و نشانه هاي ما، يعني به پيامبر اكرم(ص) و قرآن كريم نگرويدند به زودي آنان را در آتشي اندازيم كه چون پوست هاشان سوخته شود آنها را تبديل به پوست هاي ديگر كنيم، تا آن كه عذاب و بدبختي را بچشند. قطعا خداوند عزيز و نفوذ ناپذير و حكيم و داناست.] يعني نه مي توان بر اراده الهي قاهر شد و نه اراده او بدون حكمت و مشييت او بدون مصلحت است. پيامبر اسلام(ص) به يك نمونه از كساني كه اين گونه عذاب ها در انتظارشان است اشاره كرده مي فرمايد: «همانا قاتل حسين بن علي(ع) در تابوتي از آتش قرار مي گيرد و نصف عذاب اهل دنيا بر او روا مي شود. اين در حالي است كه دست و پاهايش به زنجيرهاي آتشين بسته و در قعر جهنم نگونسار خواهد بود. او بويي به شدت گنديده دارد كه اهل جهنم از آن بو به خدا پناه مي برند. قاتل حسين و همه كساني كه او را همراهي كردند در عذاب جاودان خواهند بود و هر وقت پوستشان بسوزد خداي عزوجل پوست هاي ديگر بدل آورد تا عذاب دردناك را بچشند و لحظه اي از آنان گرفته و كم نشود و از آب جوشان جهنم بنوشند. پس واي بر آنان از عذاب آتش.» اين آتش از نوع آتش هاي مهربان و رحيم نيست، كه انسان را بسوزاند و از پا درآورد و سپس بدن انسان هر چه بسوزد سوزش و حرارتي احساس نشود، بلكه هر چه مي سوزاند، انسان نمي ميرد و به اعماق و ژرفاي پوست، استخوان، اعضا و جوارح و دل او نفوذ دارد.

منبع:http://quran.porsemani.ir

 

ادامه مطلب را بخوانید

 

سید محمد حسین میروکیلی بازدید : 48 پنجشنبه 03 آبان 1397 نظرات (0)

بهشتی ترین تعریف جهنم!

همیشه از کودکی در گوش ما خوانده اند که اگر کار بدی کردی به جهنم می روی و آنجا پر از مارهای بزرگِ آدم خوار و دیگر جانورهای عظیم الجثه است و در کسری از ثانیه تو را خواهند بلعید و دوباره زنده می شوی و این قدر این اتفاقات تکرار می شود تا جانت به در آید!

یا از قیرهای داغ گفته اند که در دهانمان ریخته می شود و می سوزاند و به پایین می رود و دمار از روزگار ما در می آورد! و بسیاری از این دست تعاریف.

اصلا قصد انکار این تعاریف را ندارم و هدف من از این نوشته رد مسایل اعتقادی نیست. اما وقتی به اصل موضوع فکر می کنم و تعریف فوق از جهنم را می شنوم برای من بازدارندگی ندارد! چرا که اگر داشت، هم اکنون در بخش VIP بهشت جایگاهی را برای خود رزرو کرده بودم. از طرفی عقیده دارم کسی که صرفا بخاطر ترس از جهنم معبود بخشنده و مهربانش را بپرستد، کمی زیادی کم لطفی کرده است!

 

 

 

 

 

 

 

اما جهنم واقعی کجاست؟ شاید باورتان نشود ولی همین امشب نوشته ای از شخصی ناشناس برای من جهنم واقعی را تعریف کرد:

“On your last day on earth, the person you became will meet the person you could have become.” — Anonymous
ادامه مطلب خوانده شود
سید محمد حسین میروکیلی بازدید : 66 دوشنبه 30 مهر 1397 نظرات (0)

در مجموع، از آیات مربوط به دوزخ و نام ها و اوصاف آن استفاده مى شود که دوزخ یک کانون هولناک مجازات است، آتشى سوزان آن را پر کرده، و داراى درها و طبقات گوناگون است، ولى نه آتشى همچون آتش دنیا، بلکه آتشى با مشخصات زیر:
1- هیزم و آتشگیره آن سنگ ها و انسان هاست!.
2- آتشى است که از دل ها سر مى زند و نخستین جرقه هایش در قلوب ظاهر مى گردد!.
3- آتشى است درهم شکننده و در هم کوبنده.
4- آتشى است داراى درک که گنهکاران را به سوى خود فرا مى خواند!.
5- هنگامى که این آتش مستحقان خود را از دور مى بیند صداى وحشتناک و خشم آلودش که با نفس زدن هاى شدید همراه است شنیده مى شود (اِذا رَاَتْهُمْ مِنْ مَکان بَعِید سَمِعُوا لَها تَغُیّظاً وَ زَفیراً) (فرقان - 12).
6- آتشى است متحرک چنانکه مى فرماید: «در آن روز جهنم را حاضر مى کنند، و آن روز انسان متذکر مى شود، ولى این تذکر براى او سودى ندارد» (وَجِیىَء یَوْمَئِذ بِجَهَنَّمَ یَوْمَئِذ یَتَذَکَّرُ الأنْسانُ وَ اَنِّی لَهُ الذِّکْرى) (فجر - 23).
7- این آتش سوزان هم اکنون کافران را احاطه کرده هر چند حجاب ها مانع از مشاهده آن است (وَ اِنَّ جَهَنَّمَ لَمُحیطَةٌ بِالکافِرینَ) (توبه - 49).
شاید مجموع این جهان سبب شده که بعضى براى دوزخ تفسیر روحانى کنند، و آتش آن را آتش سوزان معنوى بدانند، ولى بى شک این تفسیر با ظاهر آیات قرآن هرگز سازگار نیست، و با روایاتى که در شرح آنها آمده نیز هماهنگى ندارد.
بنابراین باید گفت جهنم کانون آتش سوزانى است که با آتش هاى این جهان بسیار متفاوت است همان گونه که نعمت هاى بهشتى نیز با مواهب این دنیا بسیار تفاوت دارد.
* *

 

منبع:makarem.ir

سید محمد حسین میروکیلی بازدید : 40 پنجشنبه 26 مهر 1397 نظرات (0)


معرفت ما درباره مسائل مربوط به جهان دیگر هر قدر زیاد هم باشد محدود است، تنها شبحی از دور برای ما نمایان است، اما جزئیات و خصوصیات آن روشن نیست چرا که عالم آخرت به طور کلی جهانی است بالاتر از این عالم، درست مانند عالم جنین نسبت به زندگی بیرون شکم مادر.

اوصاف دوزخ

 

بنابراین احاطه کامل بر اسرار آن برای مردم دنیا غیر ممکن است، ولی این امر هرگز مانع معرفت و شناخت اجمالی نخواهد بود.
به هر حال برای پی بردن به ماهیت دوزخ به سراغ نام‌ها و اوصاف و اشارات قرآن در این زمینه می‌رویم و به آیات زیر که نمونه‌هایی از اسماء و اوصاف دوزخ را بیان می‌کند، گوش دل می‌سپاریم:
۱ـ و ان جهنم لموعدهم اجمعین لها سبعة ابواب.

 و جهنم میعادگاه همه آنها است. هفت در دارد.
۲ـ ساصلیه سقر ـ و ما ادراک ما سقر ـ لا تبقی و لا تذر ـ لواحة للبشر

 (اما) به زودی او را وارد دوزخ می‌کنیم و تو نمی‌دانی دوزخ چیست؟ (آتشی است که) نه چیزی را باقی می‌گذارد و نه چیزی را رها می‌سازد! پوست تن را به کلی دگرگون می‌کند!.
۳ـ فاتقوا النار التی وقودها الناس و الحجارة اعدت للکافرین


از آتشی بترسید که هیزم آن بدن‌های مردم (گنهکار) و سنگ‌ها است! و برای کافران آماده شده است.
۴ـ فریق فی الجنة و فریق فی السعیر

 گروهی در بهشت و گروهی در سعیر (آتش).
۵ـ فاما من طغی ـ و آثر الحیاة الدنیا ـ فان الجحیم هی الماوی


اما آن کسی که طغیان کرده، و زندگی دنیا را مقدم داشته مسلما «جحیم» جایگاه او است.
۶ـ کلا لینبذن فی الحطمة ـ و ما ادراک ما الحطمة ـ نار الله الموقدة ـ التی تطلع علی الافئدة


 

ادامه مطلب را بخوانید....

سید محمد حسین میروکیلی بازدید : 53 دوشنبه 23 مهر 1397 نظرات (0)

چه کسانی در جهنم ابدی هستند؟!

 

خلود از ماده ی خلد و به معنای جاودانگی است. براساس برخی از آیات الهی گروهی از مشرکان و کافران در آتش عذاب الهی خالد و جاودان تا ابد باقی خواهند ماند " خالدین فیها أبداً ". نکته مهم در این باره آن است که اولاً خلود در آتش تنها در مورد گروه هایی از مشرکان مطرح می شود

ن. رادفر - بخش اعتقادات شیعه تبیان
جهنم ابدی

«معاد» از جمله اصول اعتقادی دین مبین اسلام است که اعتقاد به آن در کنار اعتقاد به توحید و نبوت از جمله اساسی ترین اصول دین است. در موضوع معاد مباحث گوناگونی مطرح است که بحث و تفحص در هر یک از آن ها می تواند زمینه ساز تحکیم و استحکام اصول ایمانی در مسلمین باشد. یکی از موضوعات مطرح شده درباره ی معاد و احوال روز قیامت مساله ی خلود ، به ویژه خلود در عذاب برای اهل شقاوت است. براساس معارف دینی برخی از افراد در آتش عذاب الهی در جهنم تا ابد جاودان باقی می مانند. البته برخی از اندیشمندان کوشیده اند معنا و مفهومی از خلود در جهنم بدست دهند که شاید در ظاهر با آیات قرآنی چندان سازگار نباشد! این نوشتار می کوشد به بررسی اقوال گوناگون در این زمینه بپردازد تا از این رهگذر بتواند درباره ی خلود در آتش به عنوان یکی از مباحث مهم در باره ی قیامت و معاد به نتایج سودمند و مفیدی دست یابد.

 

ادامه مطلب خوانده شود

سید محمد حسین میروکیلی بازدید : 2438 جمعه 20 مهر 1397 نظرات (0)

بر اساس باورهای اسلامی، به دوزخ جهنم گفته می شود که جهنم هفت طبقه دارد و هر چه پایین تر برود، جای افراد بدتر است. عذاب های دوزخ هم روحی هستند هم جسمی. برخی جهنمیان همیشه در آنجا می مانند و برخی دیگر پس از مدتی بخشوده می شوند و به بهشت می روند. تنها راه خلاصی از جهنم یا پایان کیفر مقرر است یا شفاعت شفیعان گناهان برخی کسان چنان سنگین است که در آن جاودانه می شوند

 

 

دانلود فیلم

سید محمد حسین میروکیلی بازدید : 72 پنجشنبه 19 مهر 1397 نظرات (0)
«سه خصلتی که مردان و زنان را جهنمی می کند»

همه ما از وجود بهشت و جهنم مطلع و به آنها معتقدیم و می دانیم اعمالی هستند که می توانند مجوز ورود ما به بهشت نعمیم یا سبب ساز داخل شدنمان به آتش جهنم شوند، مسئله ای که در آیات و روایات نیز به آن اشاره می شود.
پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: «هر تندخوىِ خشنِ مغرورِ گردن فرازِ حریصِ خسیسِ بى خیر، اهل دوزخ است و اهل بهشت، مستضعفان بى پناهند.»
همان حضرت (ص) فرموده اند: «سه خوى از اخلاق دوزخیان است: تکبّر، خودپسندى و بد اخلاقى.»

همچنین، امام صادق (ع) در معرفی اهل دوزخ می فرمایند: «سه خوى است که اگر در مرد باشد، باکى نیست که بگویى او دوزخى است: خشونت و بزدلى و بخل. و سه خوى است که اگر در زن باشد، پروایى نیست که بگویى او دوزخى است: بى حیایى، بزرگ منشى و فخرفروشى

پیامبر خدا (ص) نیز فرموده اند: «نخستین کسانى که به دوزخ مى روند،فرمانرواى قدرتمندى است که دادگرى نکند و توانگرى که حقوق مالى خود را نپردازد، و تهیدست متکبر
علاوه بر این به تصریح روایات سخت ترین عذاب های الهی در روز قیامت به افرادی خاص اختصاص دارد.
رسول خدا (ص) در این باره می فرمایند: «سخت ترین عذاب را در روز قیامت، عالمى مى چشد که علمش براى او سودى نداشته است.»

امیرمومنان علی (ع) نیز فرموده اند: «سخت ترین عذاب را در روز رستاخیز ، آن کسى دارد که از قضاى الهى ناخشنود باشد.»

سید محمد حسین میروکیلی بازدید : 37 دوشنبه 16 مهر 1397 نظرات (1)
سوال

 

 

بهشت و جهنم هر كدام چه جنبه هايي دارند آيا جنبه مادي دارند يا اينكه ملكوتي هستند يا چيز ديگري است؟

 

 

پاسخ

 

 

 

پاسخ در چند محور ارائه مي شود:
1. درباره ماهيت بهشت بايد گفت: بهشت كانون انواع مواهب و نعمت هاي الهي اعم از معنوي و مادي است. و جاي ترديد نيست كه ما هر تصور و ترسيمي از بهشت در ذهن خود داشته باشيم و هر فكري در سر بپرورانيم با معيارها و مفاهيمي است كه از مواهب اين جهان داريم و قطعاً ترسيم كامل بهشت نخواهد بود  و آن چيزي است برتر و بالاتر و فراتر و عميق تر ازآنچه ديده ايم و نوشته ايم و خوانده ايم و فراتر از جهان ما است، ولي با مطالعة آيات و روايات مي توان يک ترسيم اجمالي از آن بدست آورد، ترسيمي كه داراي بعد تربيتي فوق العاده اي است و در واقع هر انساني را كه داراي هر گونه انگيزة معنوي و مادي باشد به سوي خود فرا مي خواند و جلب و جذب مي كند، و او را براي نيل به آن به تهذيب نفوس و پاكسازي عقيده و پاكي اعمال و درستي گفتار و رفتار دعوت مي نمايد، با اين اشاره درباره چيستي بهشت بايد به سراغ آياتي رفت كه در آنها از بهشت و نعمت هاي آن سخن گفته شده است[1].

 

ادامه مطلب خوانده شود

تعداد صفحات : 2

درباره ما
سید محمد حسین میروکیلی دانشجوی دانشگاه فرهنگیان شهیدان پاکنژاد یزد استاد گرامی قیوم زاده
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 20
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 7
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 17
  • باردید دیروز : 3
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 48
  • بازدید ماه : 114
  • بازدید سال : 760
  • بازدید کلی : 6,660